22 January, 2008

Cabinets

I have been working on my new cabinets.
Somehow I preferred them painted and antiqued,
even though not everybody agreed upon that decision.


Oh well, I threw myself into the unknown,
and started with priming everything.
Second, I painted everything in a cream color,
I did two coats.
After letting it dry overnight,
I mixed my glaze.


1/4 gallon clear glaze,
mixed with "a little bit" very dark brown paint,
all water based, and a little messy...


I started with the doors.
the glaze dries VERY quickly,
so you have to work fast!


Smear the glaze on a small area,
rub it off with a cloth,
leaving the glaze in cracks, corners and uneven areas.


Even on plain flat areas,
it will give a somewhat "dirty" look.
Be careful about overlapping,
you might get unexpected surprises...
I will recommend playing with the technic a little,
before starting a larger project.

You have to be prepared
to except the result as somewhat uncontrollable,
or paint it, and try again..


I loved mine,
have fun testing the technic on yours....

Endelig fant jeg en snekker som kunne bygge skap i "game" rommet vårt.
Han var slettes ikke enig i at jeg ville male dem,
og prøvde å overbevise meg gang etter gang....

Trenden her er tre (gjerne beiset, uff),
lyst, mørkt eller aller helst mellombrunt...
Vel, jeg ville prøve ut noe annet,
først maling, så transparent glasur
mikset med en mørkere maling (slumpet).
Resultat og teknikk er vist over.
Jeg er veldig fornøyd selv, men det er jo en smaksak..
Kan forresten opplyse om at snekkeren likte det veldig godt,
og ville gjerne vite hvordan jeg hadde gått frem....hm..

11 comments:

Rositta said...

That is really nice, I like them. I did that once on my son's kitchen cabinets but I did in with black paint and a silver glaze. He kept those cabinets for years. I prefer lighter though...ciao

Celestina Marie said...

Randi, you are a girl after my own heart. I love how the cabinets turned out. You know I have done this technique many times. I sure miss you being next door when we painted together. Thanks for sharing!!
hugs, Celestina

Berit T said...

Virkelig flott resultat!
Du har vært heldig med lasuren når den er vannbasert. For min del laserer jeg på den gamle måten med linolje og fargepigmenter. Kan jobbe mye lenger før det tørker og det kan være en fordel når møbelet er stort.

Ha rådret alle dørene i huset, slik at de ser ut som mørk eik. Det er en del år siden, så nå kunne jeg tenkt å fått de lysere,men når jeg tenker på hvilket arbeid det var så vet jeg ikke om jeg tar på det ganske enda.
Ha en fin dag der borte.

Berit T said...

Ser jeg har skrevet rådet, mendet skal altså være ådret-
Ådringsmaling-etterligning av treverk
(av og til går fingrene litt for fort over tastaturet, og det blir de merkeligste ord som blir sendt ut, skulle vært flinkere å lest gjennom før det blir lagt ut på nettet)

Terrie D. (StarSpry) said...

I think your cabinets turned out great!

Anonymous said...

Du er jammen modig !
Resultatet ble jo kjempefint !

Harpa Jónsdóttir said...

Det ser veldigt godt ut!

Anonymous said...

Skapet ble kjempeflott!

Anonymous said...

Skapene ble kjempefine! Skjønner godt at snekkeren ble nyskjerrig etterpå ja.
Jeg tok en hel kjøkkeninnredning en gang, med oljemalin og oljelasur. ..ja, luktet en stund.

Anonymous said...

Åååå, - sånn vil jeg gjøre med skapet mitt! Du satte meg virkelig på en idè der gitt... Det ble jo knallfint jo! Men jeg tror jeg må vente til det blir litt varmere i været, her er ikke temperaturer for slikt arbeid ennå nei. Ha en forrykende fin uke! P.S. Skjerfet ditt likte jeg kjempegodt - og frøkna også!

ebba said...

Skapet ble kjempeflottt.Du er så flink til å gå på selv om det er en krevende jobb.Godklem.