21 June, 2007

Veiledning til stelleveske


Jeg har fått flere forespørsler om mønster til denne stelleveska.
Jeg har dessverre ikke mønster,
men har lagt inn en veiledning med samme mål som på min.
Det burde være en grei sak,
spesielt dersom en har bitte litt sy erfaring.
Den er ganske praktisk,
så værsågod,
kanskje noen har lyst til å prøve seg...

Mønster til Marita`s stelleveske
Skal løpe og finne målestokken...
Måler den ferdige veska, har ikke noe opptegnet mal.

Jeg syr og strikker veldig impulsivt
og nesten alltid uten mønster... sorry...,
men jeg håper dette hjelper litt:

Man trenger stoff for inn og utside,
gjerne litt kraftigere for utsiden,
vatt, jeg brukte vatt over alt i veska unntatt i sidestykkene,
2 glidelåser ca. 28 cm lange.
Lukke mekanisme...
Stiv kartong for bunn.

Veska er bare et langt stykke,
brettet på samme måte som malen du ser på bildet i bloggen
(sidestykkene viser ikke på papir malen).

Dersom man er litt usikker,
kan det være smart å lage et mønster

i full str.
i avispapir el. lign.!

Her er bredde og lengde på hele veska.
Mål uten sømmonn:
Bredden på veska er 40 cm
Selve madrassen består av 3 brettede felt,
markert med en stikning.
De to første er 26 cm, det 3dje er 28 cm.
Dette fordi de 2 skal brettes inni selve veska,
så den ytterste (3dje) må dekke dem på høyden.
Bunnen på veska er ca. 12 cm bred.
Jeg laget denne også dobbel,
og du kan putte inn en stiv kartong el. lign.

Hel lengde er ca. 26+26+28+12+28+12+16...

Sidestykkene (ca. 12 x 28 cm u/sømmmonn)
kan du måle til selv.
De er i dobbelt, kraftig, stoff.

Stropp (vrangsydd og stukket)
er ca.10 cm bred ferdig sydd, lengde må tilpasses.
Den er puttet inn mellom stofflagene i side stykket
og sydd godt til med stikninger.

Glidelåsen ble satt i ganske tidlig,
og det var godt å ha den lille modellen
for å se hvilken vei den trengte å bli satt inn
(igjen, lag deg en modell!).
Jeg kunne også ha latt "klaffen" foran på veska
vært litt større på min veske,
men hadde ikke mer stoff.

Jeg vrangsydde madrass del først (stoppet ved bunnen),
og satte glidelåsen inn i samme vending.
Puttet vatten inn, og sydde stikninger på tvers
ved, 26, 52, og 80 cm.

Nest sydde jeg den andre bunn stikningen,
med kartong, og tilpasset sidestykker med glidelåsen
og stropper allerede isatt.

Jeg sydde også til en passende lomme av rester,
på dette tidspunkt.

Siste søm var opp ene baksiden og rundt klaffen
og ned igjen på andre siden.
Der brukte jeg skråbånd:
ca. 6 cm bred, klippet fra samme stoff som foret.
Bruk strykejern, stryk båndet dobbelt, sy det på dobbelt.
For hjørne, se innlegg om lappeteppe på bloggen min.
Jeg håndsydde skråbåndet til utsiden på av veska.

Sett på en passende lås til slutt.
Tror dette var alt....
Lykke til!

(På amerikansk vis: Jeg tar inget ansvar for feil klipping eller andre misforståelser. Dette er ment som en veiledning.)


Flere bilder lenger ned på bloggen!

No comments: